از آنجایی که قرار است اینجا آزاد بنویسم و دغدغه مندی هایم را بگویم، می خواهم درباره ی مسائلی که در نوشتن مروری بر کتاب یا معرفی در ذهنم پیش می آید بنویسم.

اولین موضوع مهم در معرفی یک کتاب انتخاب کتاب خوب است. سوال مهم این است که چه کتابی ارزش معرفی کردن دارد؟

مساله مهم دیگر نحوه معرفی است. در مورد چه چیزهایی باید حرف زد؟ این بستگی به نوع معرفی کتاب دارد.

شاید شما بخواهید مخاطب را تشویق به خرید کتاب کنید، یا نه اصلا چنین هدفی ندارید و فقط می خواهید آنچه از کتاب آموخته اید با خواننده های خود در میان بگذارید. در این صورت می توان بخش هایی از کتاب را آورد و در مورد آن ها نظر و دیدگاه خود را نوشت.

بهتر است مشخصات کتاب را هم بنویسید. نام انتشارات و نویسنده و تعداد صفحات و اینکه از کجا می توان تهیه اش کرد.

یکی دیگر از موضوعات جذاب برای خوانندگان بهترین ترجمه کتاب است. اگر ترجمه های مختلف کتاب را می شناسید خوب است که به عنوان یک کتابخوان نظر خود را در مورد هرکدام از آنها بنویسید.

همیشه یکی از دغدغه هایم این بوده که خواننده فکر نکند قصد تجاری پشت معرفی کتابم وجود دارد. یعنی بفهمد که فقط سعی کرده ام از آنچه واقعا خوب است تعریف کنم. تلاش کرده ام تا کتابی را که ازش لذت برده ام به مخاطبم معرفی کنم. نه برای اینکه فروش آن کتاب زیاد شود.

در مجموع فکر می کنم اینکه معرفی یا مرور کتاب را چه کسی می نویسد و در مورد آن چه نظری دارد مهم است. نویسنده باید نظرات ضخصی خودش را هم در متن بیاورد و نشان بدهد که نسبت به کتاب چه موضعی دارد و چه برداشتی از آن کتاب داشته است.

من یک سری معرفی کتاب در سایت زومیت نوشته ام که خوشحال می شوم آنها را بخوانید و نظر خود را بنویسید.